Friese nummerbewijzen

Gegevens over in Friesland tussen 1-1-1906 en 31-12-1950 uitgereikte nummerbewijzen (kentekens) voor auto's en motorfietsen.
(Sinds 13 mei 2008 met de gegevens van alle 41.217 uitgereikte nummers)


B-5979

  • Geben Alzerda, Buitenpost, gemeente Achtkarspelen. Afgegeven: 13-2-1923 (13 januari 1928 Duplicaat)
  • Gerben Alzerda, Buitenpost, gemeente Achtkarspelen. Afgegeven: 13-1-1928 (Duplicaat 13 februari 1923)

Herinneringen aan het busbedrijf van Alzerda.
ingezonden door een dochter van Germ Alzerda

Autobusjes uit de jaren 1922/1929 van Germ Alzerda, Zwagerveen (thans Kollumerzwaag). De beide chauffeurs zijn Freerk en Hendrik Bosgraaf. Freerk, nu 82 jaar, woont in Canada. In 1983 was hij met zijn vrouw Trijntje van der Tuin in Kollumerzwaag en heeft uit de periode 1922-1929, toen hij als chauffeur bij Germ Alzerda werkte, het één en ander verteld.
Germ Alzerda is in 1922 begonnen met één busje, dat hij kocht van boer Dam uit Kollumerpomp. Deze is de kleinste bus op de foto. Waar de tweede bus vandaan komt is mij niet bekend. Later kwamen er twee bussen bij, onder andere de grote gele en de Goliath. Tevens twee luxe personenauto's, een FN en een NSU. Deze hadden de versnellingshandels buiten, aan de kant van het stuur. Achter in de auto stonden plaatstoven, die warm werden gemaakt door de motor. De wagens reden met carbidlampen. In de NSU zat een klokje met drie wieltjes, die de motorsmering regelde.
In die tijd was er een grote slijtage aan de banden vanwege de MacAdam-wegen uit geklopte steen. Na elke rit werd de wagen opgekrikt en de banden nagekeken. Germ Alzerda haalde zelf de motor uit elkaar en repareerde. Freerk noemde hem een goede monteur.
Bij het veranderen van richting werd in de bus aan een touw getrokken, dat vastgezet werd. Uit de bus kwam dan een soort arm tevoorschijn. Een naast de bus rijdende fietser kon hiermee een forse klap oplopen.
Freerk Bosgraaf en twee broers van zijn vrouw, Paulus en Jan van der Tuin, waren inwonende chauffeurs bij het gezin Alberda. Ids Schut was één van de invallende chauffeurs. Hij tekende en schilderde veel, o.a. op de deuren van de bussen. Gerben A. wilde ook graag dat hij de zijkant van de bussen schilderde met dat wat in die tijd hoorde, maar Ids was te duur.
Enkele voorvallen:
Ooi haalden Paulus en Freerk een gekiste overledene uit het Academisch Ziekenhuis te Groningen. Tijdens het rijden schoof de kist steeds naar voren. Om dit tegen te gaan ging Paulus op de kist zitten. Ze kregen deze rit de politie achter zich aan. Bij Slaperstil reden ze de bus in de doorrit naast het café. Vlug werd de deur gesloten en .... de politie reed door.
In de strenge winter van 1929 reed de bus op het Bergumermeer. Het ijs was flink dik, maar kraakte gevaarlijk. Voor de brug toeterde de chauffeur, warop de brugwachter voor de bus op het ijs de brug opendraaide.
[...]De chauffeurs maakten lange dagen. Freerk, Jan en Paulus sliepen op zolder. Toen vrouw Alzerda (Ymkje Alzerda-Talma) op een morgen heb kwam wekken, zei ze: "de jongens liggen er nog even mooi bij als gisteren, ze hebben de strikjes nog voor". Ze lagen nog te slapen in hun kleren van de vorige dag, met de dassen nog voor.
Freerk noemde vrouw Alzerda een oprechte vrouw met een fijn en sterk karakter. Voor hem en ook voor Paulus en Jan waren dit de mooiste jaren van hun leven. In 1930 heeft Alzerda de bussen (3 stuks) verkocht aan Freerk Bosgraaf voor f 3.500,-- en hij heeft hiermee nog drie jaar gereden.

(fotonr: 260. Bron: Informatiebulletin 31 van het Noordelijk Bus Museum)
Trefwoorden - autobus
trefwoorden bij foto 260 toevoegen

(fotonr: 2312. Bron: Jan Velstra, Reduzum)
Trefwoorden - autobus
trefwoorden bij foto 2312 toevoegen


  • Heeft u een foto van de auto of motorfiets met het bovenstaande nummer dan kunt u die (gescand op 300 dpi) als bijlage bij een email sturen aan de webmaster. Bij voorkeur worden foto's met een leesbaar kenteken op de site geplaatst. Wilt u er wel bij aangeven hoe u aan de foto gekomen bent (familiebezit, uit een boek, internet). Extra informatie, gegevens van het voertuig, namen van de afgebeelde personen, anekdotes, en alles wat verder als bijschrift bij de foto gebruikt kan worden kunt u met de foto meesturen.
  • Heeft u geen foto, maar meer gegevens over de houder(s) van dit nummerbewijs of over hun voertuigen, dan kunt u onderstaand formulier invullen. Hier kunt u ook commentaar op de foto's geven (graag met vermelding van het nummer van de foto). Uw commentaar wordt na goedkeuring van een medewerker van Tresoar op de website geplaatst en kan dan ook door andere bezoekers worden gelezen.
    Indien u de twee onderstaande hokjes aanvinkt wordt uw naam en/of email adres bij uw commentaar geplaatst. Mocht u dit niet wensen zorg er dan voor dat het desbetreffende hokje niet aangevinkt is.
  • Overige reacties op deze website kunt u sturen aan de webmaster.

Commentaar op kentekens

Naam:

Woonplaats:
E-Mailadres:
Toon uw naam bij uw commentaar
Toon uw e-mail bij uw commentaar
Commentaar (max. 1.000 karakters)
karakters over

Zoek in de nummerbewijzen
Familie- of firmanaam:

plaats (klik hier voor een lijst):

vanaf kenteken (alléén cijfers invullen):
B-

  uitgebreid zoeken

Creative Commons License
Mits niet anders vermeld valt de inhoud van deze pagina onder een Creative Commons Licentie.