Friese nummerbewijzen

Gegevens over in Friesland tussen 1-1-1906 en 31-12-1950 uitgereikte nummerbewijzen (kentekens) voor auto's en motorfietsen.
(Sinds 13 mei 2008 met de gegevens van alle 41.217 uitgereikte nummers)


B-3564

  • B.B. Pasma, Haskerdijken, gemeente Haskerland. (Afgegeven tussen 1 april 1919 en 1 november 1920.)
  • Jan Christiaan Hendrik Jörg, Sint Johannesga, gemeente Schoterland. Afgegeven: 26-5-1939 (Overgeschreven. Overgeschreven 18 juni 1947)
  • Barteld Gerrit Pasma, Akkrum, gemeente Utingeradeel (no. A19). Afgegeven: 18-6-1947 (Overgeschreven)

De auto van Barteld Gerrit Pasma met Johanna Hoeve uit Akkrum.

(fotonr: 2669. Bron: H.J. Hoeve, Steenwijk)

trefwoorden bij foto 2669 toevoegen

De Hansa voor de pastorie in St. Johannesga met mevr. Anna E. Jörg-Pasma (juli 1939).



(fotonr: 5509. Bron: Willem A. Jörg)

trefwoorden bij foto 5509 toevoegen

De Hansa voor de pastorie in St. Johannesga (juli 1939).

(fotonr: 5510. Bron: Willem A. Jörg)

trefwoorden bij foto 5510 toevoegen

De Hansa na de oorlog in 1953 in Apeldoorn.

(fotonr: 5511. Bron: Willem A. Jörg )

trefwoorden bij foto 5511 toevoegen

De Hansa had veelvuldig oponthoud door pech.


(fotonr: 5512. Bron: Willem A. Jörg)

trefwoorden bij foto 5512 toevoegen

(fotonr: 2730. Bron: Herman Hoeve, Steenwijk)

trefwoorden bij foto 2730 toevoegen


Een paar aanvullingen resp. korrekties: Mijn grootvader heette Bouke Marten Pasma. De derde voornaam van mijn vader is: Henderik.

Willem A. Jörg (wa.joergbluewin.ch) (02-08-2008)


Fiat 500 in de vrij zeldzame gesloten versie (foto 2669).

Eduard Hattuma (01-06-2009)


Het kenteken B-3546 werd op 26-5-1939 van B.M.Pasma overgeschreven naar zijn schoonzoon J.C.H.Jörg. Laatstgenoemde was toen predikant in St.Johannesga en de auto was een Hansa-Cabriolet, die op 25-5-1937 in Groningen met kenteken A-27574 werd geregistreerd. Deze auto kreeg in 1940 wel rijverbod, maar werd niet gevorderd vanwege de linnen kap, die te weinig veiligheid bood. De Hansa overleefde WOII opgebokt in de boerderij van de familie in Gaasterland. Na de bevrijding eerst door de geneeskundige dienst weer in gebruik genomen, werd dit voertuig na ca. een half jaar aan de eigenaar in Nieuw Vennep in de Haarlemmermeer ter beschikking gesteld. De Hansa werd veel gebruikt voor dienstreizen en voor tochten naar de familie in Groningen en Friesland. Het tempo bedroeg dan zo'n 50-70km/h. De motor liep aanvankelijk perfect als een koffiemolen. Er moeten echter in 1940 benzineresten in tank en toevoerleidingen zijn blijven zitten, die naderhand verdampt zijn en overal een dunne film achtergelaten hebben. Door de geleidelijke verhoging van het octaangehalte in de naoorlogse benzine is dit gaan afschilferen, wat regelmatig de vlotter verstopte, waardoor de motor onderweg onverwachts begon te stotteren en te bokken. De WW moest er dan regelmatig aan te pas komen.
Na lang gesukkel hebben de krukaslagers het uiteindelijk begeven, wat bij gebrek aan onderdelen niet meer te repareren was. En zo ging deze mooie auto aan het begin van de jaren vijftig ter ziele. Helaas, want als jongen van tien/elf kreeg ik van mijn vader daarin de eerste autorijlessen!

Willem A. Jörg (wa.joergbluewin.ch) (02-03-2015)


Advertentie in de Leeuwarder Courant van 15 februari 1950: Van particulier een FIAT 500 ; jaar 1939, in prima staat. , B. G. Pasma Akkrum, Oldeboornseweg A 23a. Tel. 19

(05-03-2015)


  • Heeft u een foto van de auto of motorfiets met het bovenstaande nummer dan kunt u die (gescand op 300 dpi) als bijlage bij een email sturen aan de webmaster. Bij voorkeur worden foto's met een leesbaar kenteken op de site geplaatst. Wilt u er wel bij aangeven hoe u aan de foto gekomen bent (familiebezit, uit een boek, internet). Extra informatie, gegevens van het voertuig, namen van de afgebeelde personen, anekdotes, en alles wat verder als bijschrift bij de foto gebruikt kan worden kunt u met de foto meesturen.
  • Heeft u geen foto, maar meer gegevens over de houder(s) van dit nummerbewijs of over hun voertuigen, dan kunt u onderstaand formulier invullen. Hier kunt u ook commentaar op de foto's geven (graag met vermelding van het nummer van de foto). Uw commentaar wordt na goedkeuring van een medewerker van Tresoar op de website geplaatst en kan dan ook door andere bezoekers worden gelezen.
    Indien u de twee onderstaande hokjes aanvinkt wordt uw naam en/of email adres bij uw commentaar geplaatst. Mocht u dit niet wensen zorg er dan voor dat het desbetreffende hokje niet aangevinkt is.
  • Overige reacties op deze website kunt u sturen aan de webmaster.

Commentaar op kentekens

Naam:

Woonplaats:
E-Mailadres:
Toon uw naam bij uw commentaar
Toon uw e-mail bij uw commentaar
Commentaar (max. 1.000 karakters)
karakters over

Zoek in de nummerbewijzen
Familie- of firmanaam:

plaats (klik hier voor een lijst):

vanaf kenteken (alléén cijfers invullen):
B-

  uitgebreid zoeken

Creative Commons License
Mits niet anders vermeld valt de inhoud van deze pagina onder een Creative Commons Licentie.