Friese nummerbewijzen

Gegevens over in Friesland tussen 1-1-1906 en 31-12-1950 uitgereikte nummerbewijzen (kentekens) voor auto's en motorfietsen.
(Sinds 13 mei 2008 met de gegevens van alle 41.217 uitgereikte nummers)


B-15154

  • Firma J. Hummel & Zn, Leeuwarden (Maria Louisastraat 12). Afgegeven: 30-5-1930

Het was ongeveer 60 cm hoog, het berkje dat onder het dashboard vandaan kwam. Het linnen kentekenbewijs lag nog in het dashboardkastje en de beukennootjes lagen door het hele interieur verspreid. Tweehonderd gulden en niet een cent minder, zei oude heer Schumacher uit Oudehorne tegen mij een daarvoor keeg ik dan een Trakton 11 Sport van de sloop.
Het bouwjaar van de wagen was 1951, echter het kenteken was van 1956 (13 juni). Dit kwam omdat deze auto eerst met een B nummer heeft gereden (B 15154) bij de heer H.J. Hummel te Leeuwarden, welke de auto nieuw heeft gekocht bij Garage Duco Wiersma te Leeuwarden.
De tweede eigenaar was 22 september 1956 de heer Bruinsma te Drachten en de auto kreeg toen ook zijn huidige kenteken UG-97-69. Deze verkocht de wagen in 1958 aan de heer Schumacher, die haar als taxi gebruikte. Deze wagen kocht ik dus in 1966. Het was in de tijd dat de Kinks op de Top 40 op nr.1 stond met hun hit “Sunny Afternoon”
Na veel gesloop, schoonmaken en weer langzaam opbouwen werd de sloopauto toch eindelijk weer een auto, vooral nadat hij voor de eerste keer helemaal werd gespoten.
In die tijd, 60er jaren, werden de meeste Nederlandse tractions kapotgereden in de diverse autocrossen. Je zette er gewoon een paar tractorbanden voorop en je won alles, gelukkig had mijn traction een rustiger leven. Zij ging met de Beatband “That New Move” overal mee naar toe en ging meestal in de vroege ochtend weer huiswaarts.
Kortom de auto ging dus overal mee naartoe en het instrumentarium zat in een oud VW-busje.
Vele nieuwe echtparen hebben wij naar het stadhuis gebracht. Vele keren heb ik mijn pols opengehaald aan de slinger. Vele plezierige uren hebben wij doorgemaakt.
Toen kwam in 1984 Parijs-Moskou–Parijs, maar eerst bij Erik voor de keuring. Kortom de hele wagen opnieuw moeten strippen, het plaatwerk, de carrosserie, de besturing, de remmen, de ophanging, de vering, de complete bekleding en ook maar weer helemaal overblazen met zwarte verf.
De reis was onvergetelijk (zie ook website van Rudi Seidel voor geweldig reisverslag) en de auto heeft het geweldig gedaan (mede dank aan mijn vrouw, mijn ouders, Robert Nachtwein en Erik Eikelboom).

(fotonr: 3057. Bron: Luit Beenen, Traction Avant club-Lid nr.161 sinds 1967)
Trefwoorden - restauratie
trefwoorden bij foto 3057 toevoegen


Een van de mooiste toegevoegde teksten bij een kenteken die ik tot nu toe ben tegen gekomen! Wat een zorg!

Liekele Helmus, Almere (05-02-2010)


hallo,

Ik kan bijna niet geloven wat ik zie. De auto behoorde hoogstwaarschijnlijk toe aan mijn over-over grootvader Jenne Hummel. Hij had een kolen, brandstoffen- en grind handel te Leeuwarden. Mijn grootvader, Auke Hummel, zoon van Gerrit Hummel, heeft eind jaren 70 de deuren dicht gedaan door, uiteraard, de opkomst van de centrale verwarming. Ik weet dat hij nog in de Maria Louisestraat kantoor heeft gehad. Aangezien de broer van mijn over-over grootvader Jannes heette, durf ik het niet met 100% te beweren, maar toch zeker 99,9! Mijn moeder is de laatste Hummel afstammend van Jenne. Prachtig om te zien! Daar zat mijn over-over grootvader dus in!
hartelijke groet, jolanda, leeuwarden

Jolanda (03-11-2012)


Wat bijzonder! Het verhaal is iets anders maar klopt in grote lijnen. Mijn moeder herinnert zich nog duidelijk het kenteken! B15154. Ze zat als klein meisje vaak achterin. De wagen stond op naam van de zaak, Brandstofhandel Hummel. Mijn grootvader Mient Hummel en zijn neef Auke Hummel reden er afwisselend in. De naam Duco Wiersma klopt ook. Deze had een garage in de verkorte Weg, bij de Maria Louisestraat. Ik kende deze auto van verhalen maar dat hij nog bestaat is een groot wonder. Leuk die Solex achterop. Toevallig heb ik de zelfde in het hok staan. Zo is de bal weer rond.

Arno Bergstra (abergstra72gmail.com) (10-11-2017)


  • Heeft u een foto van de auto of motorfiets met het bovenstaande nummer dan kunt u die (gescand op 300 dpi) als bijlage bij een email sturen aan de webmaster. Bij voorkeur worden foto's met een leesbaar kenteken op de site geplaatst. Wilt u er wel bij aangeven hoe u aan de foto gekomen bent (familiebezit, uit een boek, internet). Extra informatie, gegevens van het voertuig, namen van de afgebeelde personen, anekdotes, en alles wat verder als bijschrift bij de foto gebruikt kan worden kunt u met de foto meesturen.
  • Heeft u geen foto, maar meer gegevens over de houder(s) van dit nummerbewijs of over hun voertuigen, dan kunt u onderstaand formulier invullen. Hier kunt u ook commentaar op de foto's geven (graag met vermelding van het nummer van de foto). Uw commentaar wordt na goedkeuring van een medewerker van Tresoar op de website geplaatst en kan dan ook door andere bezoekers worden gelezen.
    Indien u de twee onderstaande hokjes aanvinkt wordt uw naam en/of email adres bij uw commentaar geplaatst. Mocht u dit niet wensen zorg er dan voor dat het desbetreffende hokje niet aangevinkt is.
  • Overige reacties op deze website kunt u sturen aan de webmaster.

Commentaar op kentekens

Naam:

Woonplaats:
E-Mailadres:
Toon uw naam bij uw commentaar
Toon uw e-mail bij uw commentaar
Commentaar (max. 1.000 karakters)
karakters over

Zoek in de nummerbewijzen
Familie- of firmanaam:

plaats (klik hier voor een lijst):

vanaf kenteken (alléén cijfers invullen):
B-

  uitgebreid zoeken

Creative Commons License
Mits niet anders vermeld valt de inhoud van deze pagina onder een Creative Commons Licentie.