Friese nummerbewijzen

Gegevens over in Friesland tussen 1-1-1906 en 31-12-1950 uitgereikte nummerbewijzen (kentekens) voor auto's en motorfietsen.
(Sinds 13 mei 2008 met de gegevens van alle 41.217 uitgereikte nummers)


B-142

  • Franciscus Johannes Dethmers, Sneek. Afgegeven: 25-4-1906 (Vervallen 14 september 1910)
  • Jille Westerhof, Woudsend, gemeente Wymbritseradeel. Afgegeven: 14-9-1910

De eerste auto van Woudsend, de "B-142", merk Ford, vierdeurs, opvouwbare kap met neerklapbare voorruit en carbid-verlichting. Gefotografeerd in Jutrijp, tijdens de eerste rit. De eigenaren zitten in de auto: Herro Foekes Kraan achter het stuur, naast hem Jille Westerhof. De tweede auto van de heren Kraan en Westerhof was een Benz. Vele oud-Woudsenders zullen zich nog het gezegde van de heer Kraan herinneren toen hij meende de Benz te horen: Tuut - Tuut - De Benz? "De Benz hoeft net te riden".

(fotonr: 1737. Bron: Woudsend en de Woudsenders. Uitgave Dorpsbelangen Woudsend en omstreken, 1980.)

trefwoorden bij foto 1737 toevoegen

(fotonr: 4832. Bron: Leeuwarder Courant 17 maart 1913)

trefwoorden bij foto 4832 toevoegen

Deze, vermoedelijk Chevrolet, had Westerhof in de verhuur. De huurder op de foto is Gerard Mulder uit Indijk.

(fotonr: 1813. Bron: Herman Deden, Woudsend)

trefwoorden bij foto 1813 toevoegen


Deze auto met kenteken B-142 en fotono. 1813, is geen Chevrolet maar een Ford, bouwjaar 1947.

F. Broersma, IJlst (24-04-2008)


De auto op foto nr. 1813 is een Ford van 1946 en niet van 1947, dit is te zien aan de plaatsing van de knipperlichten boven de grille.

Th Zandbergen (23-05-2008)


Over Jille Westerhof te Woudsend en zijn auto’s staat in het boek 'Verhalen van Jan J. de Vries over Woudsend en Woudsenders 2002-2005' (Woudsend 2008; aanvraagnummer bij Tresoar: Pc 17053 bis) op pp. 164-166 het volgende:
‘Westerhof ging steeds met zijn tijd mee. Hij was de eerste in Woudsend, en één der eersten in Friesland, die samen met Herro F. Kraan, de herbergier, een auto aanschafte. Dat moet in of voor 1913 zijn geweest, want in dat jaar werden de 100 jaar Nederlandse onafhankelijkheid (van Frankrijk) herdacht en was er overal feest. Jille ging toen met de auto naar Sneek en als attractie konden de mensen een ritje met de auto maken. Ze gingen dan het Grootzand op en neer en Jille keerde dan op het Schaapmarktplein. Een agent zei dat hij daar niet mocht keren en maar achteruit moest rijden. Jille maakte de agent wijs dat er geen achteruit op de auto zat en dat hij dus wel rondjes moest blijven rijden. De agent slikte de smoes, want toentertijd had niemand nog veel verstand van auto’s.

Soms werden heel lange ritten gemaakt, bijvoorbeeld naar ziekenhuizen in Amsterdam. In de tijd dat auto’s nog voorzien waren van carbidlampen kon het ’s winters gebeuren dat deze bevroren raakten. Dat werd eenvoudig opgelost door over de lampen heen te pissen waarna de tocht vervolgd kon worden. De wegen waren vaak nog slecht in die tijd en de banden hadden niet de kwaliteit van tegenwoordig. Zo waren de banden na een retourritje Amsterdam finaal versleten en moesten ze vervangen worden. Omdat de auto’s eerst nog gedeeltelijk open waren, was het nodig om zich te kleden in dikke jassen en gingen er warme kruiken mee.

Natuurlijk gingen er ook wel eens auto-onderdelen stuk. Uit een nota van 3 juli 1914 van de Ford Automobile Company te Amsterdam aan de heer H. Kraan blijkt dat o.m. 6 stuks nr. 4616 Vibrator with plat point à f. 3.30 werden geleverd. (…..) Er werd ook een “bobine” geleverd voor f. 22.50. Een bobine blijkt een ontsteking van een automobielmotor te zijn.

Zoals eerder opgemerkt hadden Westerhof en Kraan samen een auto gekocht. Uit stukken van december 1925 blijkt dat er toen al twee auto’s waren want de heren verklaren het volgende “Ondergetekende verklaard (sic) bij dezen dat de twee auto’s gemerkt 1e Benz, 2e Ford, benevens alle gereedschappen, benoodigdheden, reservemateriaal zooals: banden, olie, benzine enz. behoorende aan de combinatie bekend onder de naam: H.F. Kraan & J. Westerhoff, Autoverhuurinrichting Woudsend, eigendom zijn van den heer J. Westerhoff voornoemd, woonachtig te Woudsend.”

In januari 1926 verklaart de heer Kraan dat de nieuwe Automobiel type 1926, 6 personen binnen, genummerd B 142, in gebruik bij de combinatie bekend onder de naam H.F. Kraan & J. Westerhof, eigendom is van den heer J. Westerhof voornoemd, woonachtig te Woudsend. Hieruit zou kunnen worden geconcludeerd dat in 1926 een derde auto werd aangeschaft of, meer waarschijnlijk, dat één der oudere wagens werd vervangen.
Bovenstaande verklaringen werden opgesteld om belastingtechnische redenen. In de praktijk reed de heer Kraan de taxiritten als Jille Westerhof er zelf geen tijd voor had.

(…..)

De eerste prachtfoto (zie hierboven, fotonr. 1737) is gemaakt in Jutrijp toen de trotse bezitters, Hoite Foekes Kraan (aan het stuur) en Jille Westerhof als bijzitter hun nieuwe aanwinst huiswaarts reden. De auto is een Ford met vier deuren, een opvouwbare kap en neerklapbare voorruit en voorzien van carbidlampen. De tweede auto die de heren aanschaften was een Benz waarvan ik geen foto heb.
De auto’s hadden in de begintijd nog geen claxon, maar een hoorn met een eigen karakteristiek geluid. Van de heer Kraan is een gezegde bekend gebleven toen hij meende de Benz te horen: “Tuut-tuut-de Benz? De Benz hoeft net te riden”.

(….) We laten hier een heel andere Amerikaanse wagen zien (een 6-persoons Chevrolet?) met het aloude nummer B 142. De foto (zie hierboven, fotonr. 1813) is in Indijk gemaakt bij de boerderij van de familie Mulder. Deze wagen was gehuurd door de familie vanwege het zilveren huwelijksfeest van Jan Mulder en echtgenote. Zoon Gerard D. Mulder, die me deze afbeelding bezorgde, is de chauffeur. (…..)

Over de auto’s nog een verhaal. Het speelt in de genadeloos strenge winter van 1929. Eind februari was er nog een arreslee wedstrijd op de Noorder Ee bij Woudsend gehouden, zo dik en sterk was het ijs overal. Daarna begon het wel te dooien, maar dat verhinderde Jille Westerhof niet om op 2 of 3 maart 1929 met de auto naar Lemmer te rijden en vandaar over het ijs van de oude Zuiderzee naar Urk.
Het was wel zo verstandig geweest om Lykele en Hans Poepjes, vissers van beroep, mee te nemen omdat zij veel verstand hadden van de wind en de stromingen. Op weg naar Urk ging het ijs al scheuren, maar de mannen zetten door. Op Urk kochten ze een souveniertje als herinnering en om te bewijzen dat ze er echt geweest waren. Het zal wel iets van glas of porcelein met de naam Urk erop zijn geweest.
Op de terugweg stopten ze om tussentijds de ijsvloer te inspecteren. Ze staken een arm in een diepe scheur, maar voelden geen water, zo dik was het ijs nog. Gelukkig bleken de scheuren net wat smaller te zijn dan de autobanden, zodat ze met gerust hart hun weg via Lemmer naar Woudsend konden vervolgen’.

(20-04-2009)


#1: Kenteken B-142 is een Ford model T Touring uit 1913 of 1914.
Van de 1913 model T Touring zijn er 126.715 units gebouwd, 1914 komt op 165.832 units.
#2: Kenteken B-142 is een Ford DeLuxe of Super DeLuxe Fordor Sedan uit 1946.
Van de DeLuxe 1946 zijn er 9.246 units gebouwd, de 1946 Super DeLuxe komt op 92.056 units.

E. Hanekamp - A-SYST'MS - 31-01-2014

E. Hanekamp (31-01-2014)


Mijn vader reed in een Ford AA 1924 met opbouw van Draco uit Sneek naar alle waarschijnlijkheid is hij geleverd door deze Ford dealer Wie weet meer over J Smit enz in Sneek ?

jan de Vries (11-11-2014)


  • Heeft u een foto van de auto of motorfiets met het bovenstaande nummer dan kunt u die (gescand op 300 dpi) als bijlage bij een email sturen aan de webmaster. Bij voorkeur worden foto's met een leesbaar kenteken op de site geplaatst. Wilt u er wel bij aangeven hoe u aan de foto gekomen bent (familiebezit, uit een boek, internet). Extra informatie, gegevens van het voertuig, namen van de afgebeelde personen, anekdotes, en alles wat verder als bijschrift bij de foto gebruikt kan worden kunt u met de foto meesturen.
  • Heeft u geen foto, maar meer gegevens over de houder(s) van dit nummerbewijs of over hun voertuigen, dan kunt u onderstaand formulier invullen. Hier kunt u ook commentaar op de foto's geven (graag met vermelding van het nummer van de foto). Uw commentaar wordt na goedkeuring van een medewerker van Tresoar op de website geplaatst en kan dan ook door andere bezoekers worden gelezen.
    Indien u de twee onderstaande hokjes aanvinkt wordt uw naam en/of email adres bij uw commentaar geplaatst. Mocht u dit niet wensen zorg er dan voor dat het desbetreffende hokje niet aangevinkt is.
  • Overige reacties op deze website kunt u sturen aan de webmaster.

Commentaar op kentekens

Naam:

Woonplaats:
E-Mailadres:
Toon uw naam bij uw commentaar
Toon uw e-mail bij uw commentaar
Commentaar (max. 1.000 karakters)
karakters over

Zoek in de nummerbewijzen
Familie- of firmanaam:

plaats (klik hier voor een lijst):

vanaf kenteken (alléén cijfers invullen):
B-

  uitgebreid zoeken

Creative Commons License
Mits niet anders vermeld valt de inhoud van deze pagina onder een Creative Commons Licentie.